Het raamwerk van onderwijs

Leerlijnen en ontwikkelgebieden

Leerlijnen en ontwikkelgebieden


Met STERiK willen we het kind leren zelf sturing te geven aan de eigen ontwikkeling. Daarom hebben we het mogelijk gemaakt leerlijnen en ontwikkelgebieden te koppelen aan de activiteiten die het kind of de groep ontplooit binnen de categorie ‘Zo groei ik’. Hiermee geven we nog meer handvatten aan doelgericht ontwikkelen. De onderwijsprofessional koppelt de leerlijn aan de activiteit voor het kind of bij groepsopdrachten in één keer voor de hele groep. Het kind kan dit ook zelf doen. Zo maken we tevens mogelijk om de brede ontwikkeling te monitoren.

Er zijn diverse leerlijnen en ontwikkelgebieden beschikbaar voor het portfolio (SLO leerlijnen, CED-leerlijnen, leerlijnen curriculum.nu, dalton ik-doelen, brede vaardigheden wij-leren.nl). STERiK biedt scholen tevens de mogelijkheid om eigen leerlijnen of ontwikkelgebieden op te nemen.

Verdieping
In dit onderdeel staat competentie centraal, vanuit de gedachte dat ieder kind wil leren en ontwikkelen. De bedoeling is dat de kinderen in de veilige en vertrouwde omgeving van school de ruimte krijgen om een groeibriljant te zijn en daar plezier aan ontlenen. Met de koppeling van leerlijnen en ontwikkelgebieden aan STERiK monitort de leerkracht de (brede) ontwikkeling van een kind.
Over het onderscheid tussen leren en ontwikkelen zeggen Ruijters en Simons (2006) o.a.: ‘Bij ontwikkeling wordt niet alleen iets toegevoegd in kennis, inzicht of vaardigheid, maar het vormt mensen.’ Daarom faciliteert STERiK het gesprek over de ontwikkeling aan de hand van leer- en ontwikkelgebieden. In dialoog met het kind wordt duidelijk wat er nodig is om te leren en ontwikkelen, wat volgende stappen zijn. Hiermee krijgt het kind de kans om hier ook in de toekomst zelf sturing aan te geven.
Je hebt als onderwijsprofessional een belangrijke taak door samen ontwikkeling te vieren, de kracht van het zelf leren ontwikkelen te stimuleren en daar samen op te reflecteren vanuit waardering. Door daarbij steeds weer de zes mondiale competenties te verbinden en te expliciteren, dragen de leerlijnen en ontwikkelgebieden bij aan een toekomst waarin het kind zelf blijft nadenken en zich competent voelt.

Overzicht op de voortgang


Veel scholen werken, naast de methodes, ook met leerlijnen. Daarom is er binnen STERiK de mogelijkheid om de door school gebrukte leerlijnen te koppelen aan de tijdlijn-ervaringen. Daarnasst zijn er overzichten te maken van de voortgang op deze leerlijnen. 

Alle ervaringen in de tijdlijn kunnen worden gekoppeld aan leerlijnen. Deze leerlijnen kunnen in alle soorten en maten worden opgevoerd. Zowel bestaande leerlijnen als de CED-, SLO- of de NieuwLeren-leerlijnen, als door school zelf opgestelde leerlijnen kunnen per school, geladen worden. Ook onderdelen van leerlijnen of bewerkte leerlijnen kunnen worden gebruikt. Maatwerk is hierin de standaard. 
Zodra er binnen de tijdlijn-ervaringen een leerlijn gekoppeld wordt, zul je een keuze moeten maken wel onderdeel van de leerlijn met de ervaring wordt aangetoond. Door consequent leerlijnen te koppelen, voed je het systeem mnet data. Deze data zorgt voor een overzicht van de voortgang op de leerlijnen. De leerkracht kan per kind kijken aan welke leerlijnen is gewerkt en kan ook op groepsniveau inzien op welke leerlijnen het meest gedaan is en hoe de groep er voor staat. 

STERiK is zeer nadrukkelijk geen leerlingvolgsysteem. Het gebruik van leerlijnen en het overzicht op de voortgang zal in de regel dan ook niet volledig (kunnen) zijn. Een en ander is ook sterk afhankelijk van hoe scholen wensen om te gaan met deze functionaliteit. Methodegebonden toetsen kunnen niet worden afgenomen binnen STERiK; de resultaten zouden wel door de kinderen kunnen worden opgevoerd binnen een tijdijn ervaring.

Overzicht op alle leerlijnen.


Overzicht op 1 leerlijn