Wat heb je geleerd?

Laat het maar zien!

De tijdlijn


Over de tijdlijn
De tijdlijn is de startpagina van STERiK. Alle ervaringen die het kind toevoegt verschijnen in een cirkel op de tijdlijn. De ervaring helemaal bovenaan is het meest recent. In gesprek met de leerkracht, een medeleerling of ouders reflecteert het kind op deze ervaring. De verschillende kleuren om de cirkels komen overeen met de verschillende categorieën (zie hiernaast) waar de ervaringen in zijn geplaatst. Daarnaast is er de mogelijkheid te filteren op categorie.

Verdieping
De tijdlijn biedt het kind een overzicht van zijn of haar ervaringen. Omdat de tijdlijn chronologisch is, is de ontwikkeling van het kind zichtbaar. Een kind laat bijvoorbeeld zien dat hij piloot wilde worden en nu brandweerman, dat nodigt uit tot gesprek. 

STERiK kan ingezet worden om het kind meer bewustwording van autonomie en eigenaarschap te laten ervaren. De tijdlijn draagt daaraan bij doordat deze constant de ontwikkeling spiegelt naar het kind. Dit helpt om inzicht te krijgen in eigen gedrag en houding, kwaliteiten en interesses. Deze zelfkennis draagt bij aan het zelfbewustzijn en geeft inzicht in eigen kunnen, groei, dromen en wensen. 

De categorieën


Over de categorieën
Op de tijdlijn staan de ervaringen die het kind in het portfolio plaatst. Deze ervaringen plaats je in een categorie. De categorieën verschijnen als je op de grote + klikt naast je profielfoto. De categorieën zijn in een positief uitnodigende titel en icoon gevat. Door te klikken op het filter-icoon, kun je je ook focussen op één bepaalde categorie. Dit kan handig zijn als je de ontwikkeling van een bepaalde categorie in beeld wil brengen.

Verdieping
Zoals te zien is aan de verschillende categorieën, wordt in STERiK vooral de focus gelegd op de interesses van het kind. Het gekozen taalgebruik nodigt uit tot groei. Het wakkert de nieuwsgierigheid en verwondering aan. STERiK stimuleert kinderen planmatig te werk te gaan met ‘wat kan ik en wat wil ik nog verder leren’, in de categorie ‘Zo groei ik’. STERiK beoogt kinderen zich een positief kritische grondhouding, gebaseerd op waarderend onderzoek, eigen te laten maken. Aan de basis hiervan liggen de positieve psychologie en de methodiek van Appreciative Inquiry (in het Nederlands vertaald naar waarderend onderzoek). Beide theorieën gaan uit van talenten, successen en kwaliteiten. 

Door de gesprekken met de kinderen rondom de categorieën werk je aan de zes mondiale competenties: karaktervorming, burgerschap, samenwerking, communicatie, creativiteit en kritisch denken. Hierbij zijn nieuwsgierigheid, vragen stellen en een empathische, oordeelloze houding belangrijk. Door samen met het kind op zoek te gaan naar patronen in de ontwikkeling, stimuleer je het kind een onderzoekende houding ten opzichte van zichzelf en de wereld aan te nemen. Om met Hannah Arendt te spreken nodigen we de kinderen aan de ‘tafel van de wereld’.


Zo groei ik



Een bijzonder categorie is de

'Zo groei ik'-categorie.

Hierin kun je onderwerpen

waarin je wil ontwikkelen

projectmatig aanpakken.