Zo groei ik
Zo groei ik
‘Zo groei ik’ is een speciale categorie in STERiK. In dialoog bepaalt het kind wat het wil leren, oefenen of onderzoeken. Door de opbouw van ‘Zo groei ik’ wordt het kind stapsgewijs door een onderzoekcyclus geleid. Hierbij kan de keuze gemaakt worden om een uitgebreid of een eenvoudig plan van aanpak te maken. De leerkracht speelt hier als onderwijsprofessional een essentiële rol. Door met het kind mee te kijken en het kind te bevragen, worden de stappen concreet vormgegeven.
‘Zo groei ik’ wordt door het kind in vier stappen doorlopen en afgesloten met bewijzen van de doorlopen stappen. Als het laatste bewijs is toegevoegd, kan het kind reflecteren en stuurt vervolgens een bericht naar de leerkracht. De leerkracht kan de stappen die het kind heeft genomen bekijken en eventueel koppelen aan een ontwikkel- of leerlijn. Het kind reflecteert vanuit waardering op het eigen handelen. Dit kan leiden tot bekroning van de ‘Zo groei ik’. Er wordt een kroon zichtbaar op de tijdlijn.
Verdieping
‘Zo groei ik’ beoogt een aantal zaken. Als eerste is het bedoeld als hulpmiddel voor het kind om het onderzoekend ‘denken’ te internaliseren. Vanuit verwondering en nieuwsgierigheid of behoefte komt het kind in dialoog met de leerkracht tot leer- en ontwikkelvragen. Het maken van een meer of minder uitgebreid stappenplan helpt om tot concreet handelen te komen. Daarbij bedenkt het kind altijd wanneer het tevreden is en hoe het zijn of haar doel aantoonbaar maakt. Dit draagt bij aan competent voelen en tot groei komen.
Ten tweede stimuleert ‘Zo groei ik’ het kind terug te blikken, om vooruit te kijken en verdiepend te reflecteren vanuit een positief, kritische grondhouding gebaseerd op waarderend onderzoek. Door al tijdens het proces ruimte te maken voor feedforward en dit te begeleiden met de juiste, waardevolle en uitnodigende vragen, ervaart het kind dat ontwikkelen een proces is van vallen en opstaan en dat er ruimte is, zelfs aanmoediging tot ‘durven briljant te mislukken’. Zo kan het kind in een veilige en vertrouwde omgeving het cyclisch reflecteren ervaren als iets positiefs dat groei- en ontwikkelkansen biedt.
En als derde draagt ‘Zo groei ik’ bij aan een stevige en brede basis voor het kind, doordat je als onderwijsprofessional steeds weer kijkt hoe de zes mondiale competenties: karaktervorming, burgerschap, samenwerking, communicatie, creativiteit en kritisch denken verweven worden in de ontwikkeling van het kind.