Maak je eigen poster

Uitprinten en ophangen

De Tijdlijn-poster


Tijdlijn-poster
Met de ervaringen die op de tijdlijn worden gedeeld, kunnen de kinderen een poster maken. Deze poster kunnen ze helemaal zelf ontwerpen en inrichten met wat zij eerder in het portfolio hebben geüpload. Door de beperkte ruimte is het noodzakelijk om keuzes te maken: wat wil ik laten zien?

Verdieping
Deze poster is een momentopname en geeft vanuit kindperspectief de eigen ontwikkeling weer: dít ben ik, híer sta ik, zo groei ik en zó denk ik erover. De poster nodigt en daagt uit tot dialoog en is een onderlegger voor kindgesprekken. Doordat het kind zelf keuzes kan maken en met de poster een eigen agenda bepaalt, ervaart het autonomie. Wanneer de leerkracht dit erkent, voelt het kind zich competent.

De poster biedt leerkrachten de kans om op een eenvoudige manier aan te sluiten bij de ervaringen van het kind en hierdoor verdieping aan te brengen in het gesprek. Het voeren van dit gesprek vraagt vaardigheden als goed (waarachtig) luisteren, empathie en oordeelloos doorvragen. Dit vergt van de leerkracht een bewustzijn van zorgvuldig en passend taalgebruik. In de basistraining worden deze technieken verder toegelicht en geoefend.

De Ik-poster


Ik-Poster
Bij de Ik-poster wordt het kind uitgenodigd zelf zijn of haar sociaal dynamisch systeem in kaart te brengen. Dit doet het kind door familieleden, vrienden, helden etc. die een rol in het leven spelen, aan de poster toe te voegen. Het kind wordt gestimuleerd na te denken over de normen en waarden die het wil naleven, maar ook over (grotere) thema’s die hij of zijn belangrijk vindt. 

Verdieping
De Ik-poster geeft het kind de mogelijkheid om zich bewust te worden van de verschillende onderdelen die aanwezig zijn in de eigen leefomgeving: het sociale systeem zoals familie, vrienden, helden en dieren. De categorie ‘belangrijk’ nodigt uit om na te denken welke kleine of grote(re) onderwerpen ook invloed hebben op de eigen omgeving. Bijvoorbeeld: je kamer opruimen, vaker bij oma op bezoek, maar ook: de bomen die vlak bij huis gekapt worden of het klimaatvraagstuk. ‘Hier sta ik’ helpt kinderen bij het bewustwordingsproces dat ze onderdeel zijn van een groter geheel, van een ecosysteem dat altijd in beweging is en waarop het eigen handelen van invloed is. Dit proces kun je koppelen aan de drie overlappende domeinen van Gert Biesta.

De verschillende onderdelen op de poster zijn te verplaatsen en groter of kleiner te schalen. Daarmee wordt het dynamisch systeem ‘zichtbaar’ en kan het gesprek gaan over posities en interactie tussen de verschillende onderwerpen op de poster. Dit helpt bij het bewust worden van en geeft het kind en de leerkracht inzicht in relaties. Er is ruimte voor autonoom handelen en om eigen competenties in te zetten. Kortom: het versterkt de psychologische basisbehoeften. Deze positieve emoties geven ruimte voor groei en ontwikkeling en dragen daarmee bij aan welzijn en welbevinden.