Tijdlijn-poster
Met de ervaringen die op de tijdlijn worden gedeeld, kunnen de kinderen een poster maken. Deze poster kunnen ze helemaal zelf ontwerpen en inrichten met wat zij eerder in het portfolio hebben geüpload. Door de beperkte ruimte is het noodzakelijk om keuzes te maken: wat wil ik laten zien?
Verdieping
Deze poster is een momentopname en geeft vanuit kindperspectief de eigen ontwikkeling weer: dít ben ik, híer sta ik, zo groei ik en zó denk ik erover. De poster nodigt en daagt uit tot dialoog en is een onderlegger voor kindgesprekken. Doordat het kind zelf keuzes kan maken en met de poster een eigen agenda bepaalt, ervaart het autonomie. Wanneer de leerkracht dit erkent, voelt het kind zich competent.
De poster biedt leerkrachten de kans om op een eenvoudige manier aan te sluiten bij de ervaringen van het kind en hierdoor verdieping aan te brengen in het gesprek. Het voeren van dit gesprek vraagt vaardigheden als goed (waarachtig) luisteren, empathie en oordeelloos doorvragen. Dit vergt van de leerkracht een bewustzijn van zorgvuldig en passend taalgebruik. In de basistraining worden deze technieken verder toegelicht en geoefend.