Geef je ontwikkeling een score

Maar liever niet een cijfer

Het rapport


Met STERiK bieden we een ondersteunend instrument bij het volgen van de brede ontwikkeling. Een extra functie die de school hierbij kan inzetten is het rapport. In het rapport zijn de uitgangspunten van STERiK - een positief, kritische grondhouding gebaseerd op waarderend onderzoek - als onderlegger gebruikt. Dit is in woord en beeld terug te zien en te lezen. Het taalgebruik is gericht op groei, met de mogelijkheid voor een toelichting. Het beeld is een verbinding naar de wereld.


Rapportages
Op de pagina ‘Rapportages’ tonen we de verschillende onderdelen die tezamen de brede ontwikkeling zichtbaar maken. Hier zijn de laatste ik- en tijdlijn-posters te zien, net als de voortgang op de leerlijnen en het overzicht van de bekroningen bij ‘Zo groei ik’. Het STERiK rapport wordt automatisch aan de pagina toegevoegd. Ook is het mogelijk om documenten uit andere (leerlingvolg)systemen te uploaden. Zo is alle waardevolle data op een pagina te zien.


Verdieping
Een school maakt een rapport om de ontwikkeling van het kind cyclisch te documenteren en hierover in gesprek te gaan met het kind, ouders en/of andere betrokkenen. Het dient inzicht te geven in de ontwikkeling, van groei in de breedste zin van het woord. Zo wordt voldaan aan de wettelijke verplichting om de vorderingen vast te leggen. Het gesprek over het ontwikkelproces is een goede gelegenheid om de inspanning van een kind te duiden en om een mijlpaal te markeren. Door naast het rapport ook aandacht te hebben voor de posters en het portfolio, nodigen we uit tot het kijken naar successen, talenten en kwaliteiten.


Ook nodigen we uit om vanuit een waarderend en onderzoekend perspectief het gesprek te voeren met alle betrokkenen en daarbij eenieder deelgenoot te maken van de ontdekkingstocht van het kind. In het gesprek is de ruimte voor vragen, toelichtingen en duiding van dit proces.

Door het totaal in beeld te brengen geven we vorm en inhoud aan de holistische benadering die bij STERiK past. Holisme kan gedefinieerd worden als het besef dat alles een onderdeel is van een groter geheel, waarin alles met alles verbonden is. Het totaaloverzicht van rapportages is een soort fotomoment van de ontwikkeling van het kind waarbij naar het ‘totaalplaatje’ gekeken wordt. Naast het markeren van het momentum is de kracht van het gesprek dat het kind gezien, gehoord, erkend en gewaardeerd wordt, iets wat voor ieder mens de diepste wens en behoefte is. De bekrachtiging die uitgaat van de eigen omgeving om de ontdekkingstocht voort te zetten en daarmee te blijven groeien en dromen draagt bij aan het zelfvertrouwen, het welbevinden en het welzijn van het kind.

Aanpassing
In STERiK staat een standaardrapport. Mocht de school een eigen rapport op willen nemen in het portfolio, dan kan dat in overleg met Bureau STERK. Eventuele meerkosten worden dan ook besproken.